Terapie dla dzieci
Jest metodą plastyczną, sensoryczną, wpływającą na stymulację wszystkich zmysłów: węchu, wzroku, dotyku, słuchu i smaku.
Edukacja plastyczna od pierwszych chwil życia wpływa na optymalny rozwój całego organizmu człowieka.
Stąd stymulacja różnych receptorów wpływa na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle małego dziecka. Stymulacja kolorem wpływa na wiele aspektów rozwoju dzieci:
- budowanie świadomości ciała i przestrzeni;
- usprawnienie ruchowe (przygotowanie do nauki chodzenia w przypadku niemowląt);
- rozwój zmysłów;
- rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni),
- kontakt emocjonalny opiekunów z dziećmi, budujący ich poczucie bezpieczeństwa.
Zajęcia z zakresu logopedii odbywają się grupowo jak i indywidualnie, są dostosowane do wieku naszych maluszków.
Dzieci poprzez ćwiczenia gimnastykują swoją buzię, oddech, słuch, poznają i wzbogacają słownictwo, po to aby mówić coraz więcej i wyraźniej.
Wszystkie propozycje zajęć mają charakter zabawy, tak aby nasi najmłodsi chętnie w nich uczestniczyli.
Świat bajki pozwala dziecku na rozwijanie wyobraźni, poszerzanie wiedzy oraz słownictwa. Bajkoterapia pomaga w przezwyciężeniu lęków związanych z różnymi sytuacjami. Realizuje się ją poprzez czytanie dzieciom, właściwej dla danego problemu opowieści terapeutycznej.
Dzięki temu w psychice dziecka pojawia się pozytywne myślenie, dzieci zaczynają rozumieć swoje uczucia, ich przejawy, a także przyczyny. Bajki terapeutyczne pokazują jak trzeba sobie radzić i przedstawiają pewne wzorce postępowania.
Sprawiają, że dzieci zaczynają rozumieć świat, w którym żyją. Ważną rolą czytelnictwa jest również rola relaksacyjna. Ma ona za zadanie ograniczenie stresu czy napięcia emocjonalnego, budowanie dobrego samopoczucia i nastawienie do pozytywnego myślenia.
Taką rolę zwykle pełnią treści zawierające elementy humorystyczne.
Tradycje stosowania muzyki w terapii sięgają już czasów plemiennych, kiedy szaman w czasie rytuałów leczniczych stosował śpiew, grę na instrumentach i taniec.
Podstawowym środkiem oddziaływania w muzykoterapii jest dźwięk, muzyka, która często jest wyzwalaczem i katalizatorem przeżyć i emocji.
Wyróżnia się podział na: muzykoterapię aktywną, do której zalicza się oddziaływania angażujące „fizycznie” (jak śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, improwizacja) oraz muzykoterapię receptywną, której podstawą jest słuchanie muzyki, relaksacja i wizualizacja.
Zajęcia na sali usprawniają zdolności motoryczne, wzmacniają mięśnie i proces utrzymania równowagi.
W pomieszczeniu znajdują się materace, drabinki gimnastyczne, maty z wypustkami, piłki do ćwiczeń mięsni całego ciała, akcesoria fakturowe i kładki równoważne.

Aktywności dla dzieci
Na zajęciach wykorzystujemy różne techniki plastyczne: rysowanie, kolorowanie, malowanie, wyklejanie, wydzieranie i stemplowanie.
Rozwijamy wyobraźnię i zdolności manualne naszych maluszków.
Zajęcia są doskonałą formą zabawy, wprowadzają maluchy w świat języków obcych, poprzez śpiew, taniec, kolorowe ilustracje i ćwiczenia zachęcające do aktywnego udziału.
W tym wieku dzieci posiadają naturalną chęć nauki, dlatego już na samym początku mają możliwość osłuchania się i oswojenia z nowym językiem, co w przyszłości pozwoli łatwiej i przyjemniej poszerzyć wiedzę w tym zakresie.
Zajęcia usprawniają funkcje percepcyjno – motoryczne przy śpiewie i tańcu.
Zabawy umuzykalniające pozwalają się wyciszyć, pozbyć się negatywnych emocji, uczą świadomości własnego ciała i funkcjonowania w otaczającej przestrzeni.
Zajęcia są przeznaczone dla dzieci, które posiadają opinię o potrzebie Wczesnego Wspomagania Rozwoju i są prowadzone przez grupę specjalistów, którzy mają doświadczenie w pracy z małymi dziećmi.
Zajęcia prowadzone są przez terapeutów w odpowiednio wyposażonych salach, z wykorzystaniem interesujących dla dzieci różnych pomocy dydaktycznych.
Zabawne ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny i słuch, który ma wpływ na prawidłowy przebieg nauki mowy i mówienia.
Dzieci posiadają naturalną chęć do naśladowania osoby dorosłej, co pozwala poprzez zabawę wspomagać ich prawidłowy rozwój.
Zabawy ruchowe są główną formą aktywności w codziennym życiu grupy.
Pozwalają zaspokoić potrzebę odreagowania, rozluźnienia się oraz rozładowania energii.
Wspomagają rozwój fizyczny – wzmacniają mięśnie i ćwiczą wszystkie części ciała, zapobiegają występowaniu wad postawy i wypływają znacząco na osobowość dziecka.
Ogólnorozwojowe zajęcia, na których łączymy muzykę i taniec.
Celem zajęć jest doskonalenie u dziecka poczucia rytmu, koordynacji i wrażliwości, tak aby poprzez improwizację muzyczną zachęcać do spontanicznych reakcji.
Zabawy rozwijające umiejętność współpracy w grupie, budujące pozytywną atmosferę i wprowadzające w bajeczny świat.
Kolorowa chusta oddziałuje na dzieci wieloma bodźcami: wzrokowym (intensywne barwy), dotykowym (chusta jest przyjemna w dotyku), ruchowym.
Każdego dnia w żłobku odbywają się zabawy manipulacyjne klockami, nakładankami płaskimi i na palikach, puzzlami i różnego rodzaju tablicami manipulacyjnymi.
Oprócz zabaw kierowanych dziecko przez cały dzień manipuluje przedmiotami – przenosząc, podnosząc i przekładając je z rączki do rączki.
Wszystkie te zabawy mają miedzy innymi na celu rozwijanie sprawności palców, dłoni, koordynacji wzrokowo – ruchowej, ćwiczenie uwagi i wyobraźni.
Interaktywny dywan zachęca dzieci do nauki poprzez zabawę. Wykorzystanie tej pomocy dydaktycznej wspomaga rozwój dziecka, jego koordynacje, spostrzegawczość i szybkość reakcji. Zabawy na magicznym dywanie tworzą przyjazną atmosferę i uczą współpracy między rówieśnikami.
Metody nauczania
Na zajęciach wykorzystujemy następujące metody nauczania:
Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń
- metoda kierowania własną działalnością dziecka
- metoda zadań stawianych dziecku
Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz
- osobisty przykład nauczyciela
- udostępnianie sztuki – dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne
Metody słowne:
- rozmowy i opowiadania
- zagadki
- objaśnienia i instrukcje
- sposoby społecznego porozumiewania się
- metody żywego słowa
Metody aktywizujące:
- burza mózgów
- gry dydaktyczne

Szczegółowy opis metod nauczania
Najważniejsza dla Froebla była zabawa – przede wszystkim swobodna, ale koordynowana i organizowana także przez dorosłych. Zabawa zajmuje najważniejsze i centralne miejsce w rozwoju dziecka, a dorosły musi zapewnić odpowiednie warunki do swobodnej zabawy w sali oraz w plenerze.
To dzięki niej dziecko zdobywa nowe doświadczenia i wiedzę. Bardzo ważne jest tutaj rozróżnienie zabawy swobodnej, w której dziecko samo organizuje swój czas, od zabawy kierowanej przez nauczyciela – ważne, aby organizować dzieciom obydwa jej rodzaje.
Oprócz zabaw swobodnych i zorganizowanych, także z użyciem darów, dzieci w ogródkach dziecięcych wykonywały różne prace ręczne, pielęgnowały ogródek, bardzo dużo bawiły się na wolnym powietrzu.
Według Froebla materiały do zabawy dostarcza dziecku przyroda i człowiek. Podkreślał on ważną rolę dorosłego w wyborze odpowiednich zabawek dla dzieci – muszą to być przedmioty kształcące i rozwijające, a nie przypadkowe i niesłużące jego rozwojowi. Właśnie dlatego te właściwe zabawki nazywał „darami”.
Froebel jako miłośnik przyrody podkreślał, że wiele wartościowych materiałów do zabaw można znaleźć w przyrodzie (dary natury – np. piasek, glina, woda, kamienie). To czego nie można odnaleźć w naturze postanowił podarować dzieciom w postaci specjalnego materiału dydaktycznego, którym były przede wszystkim drewniane klocki w kształcie sześcianów, walców, kul.
Główną ideą tej metody jest posługiwanie się ruchem, jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju.
Opracowany przez autorkę system ćwiczeń wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłym.
Podstawowe założenia tej metody, to: rozwijanie przez ruch świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego, świadomości przestrzeni i działania w niej, dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
Ma to na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i możliwości ruchowych poprzez: dotyk i ruch oraz wzajemne relacje fizyczne i emocjonalne.
U podstaw tej metody leży naturalna ruchliwość i naturalny styl motoryki dziecka.
Pozwala ona na posługiwanie się różnymi formami ruchu i ekspresji, jak: ćwiczenia muzyczno-ruchowe, zabawy, taniec, improwizacja ruchowa.
Uwzględnia się tu łączenie ruchu z muzyką i rytmem. Wykorzystuje się tutaj instrumenty perkusyjne, a ruch podejmowany jest zgodnie z własną inwencją, fantazją i doświadczeniem.
Twórczynią metody malowania palcami jest pedagog R. F. Show.
Walory tej metody to: pomoc w pokonywaniu lęku, uwolnienie się od zahamowań, wzmocnienie wiary we własne siły, pobudzanie ekspresji fantastycznej. Metoda ta oprócz cennych walorów terapeutycznych, ma również wartości diagnostyczne.
Obserwacji poddaje się szereg elementów, takich jak: ustosunkowanie się dziecka do tworzywa, elementów czasu i ruchu oraz zachowania się wobec kolorów. W trakcie zabawy, kolorem zgodnym z tą metodą, pozwalamy maluszkom na dowolną ekspresję twórczą.
Dzieci zanurzają wszystkie paluszki w farbie przygotowanej na łatwo dostępnych dla nich tackach. Następnie pokrywają farbą, w wybrany przez siebie sposób, białe połacie kartek. Papier często mocujemy do podłoża (poziomego czy pionowego), aby ułatwić dzieciom ekspresję.
U najmłodszych stosujemy kolory podstawowe, rozszerzając je w trakcie kolejnych zabaw o większą paletę barw. Niejednokrotnie pierwsze zabawy dzieci z tak przygotowanymi pomocami budzą ich niechęć przed pobrudzeniem i swobodnym zanurzeniem rąk w farbie. Jednak w miarę przyzwyczajania się maluszków do tego typu ekspresji – obserwujemy ich radość i nieograniczone wyzwalanie twórczego potencjału.
Zdarza się, że w trakcie malowania dołączana jest muzyka, a także różnorodne wykorzystanie ruchu i przestrzeni.
Autorka metody pragnęła przybliżyć dzieciom muzykę klasyczną, co zapoczątkowało opracowanie tej metody.
Dzieci słuchają utworu i wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc albo proste ruchy taneczne wg wskazówek nauczyciela.
To wszystko, a przede wszystkim towarzysząca muzyka sprawiają, że dzieci doskonale się przy nim bawią i poznają utwór muzyczny.
Aktywne słuchanie ma na celu przybliżenie muzyki klasycznej, uwrażliwienie na nią. Dzięki tej metodzie dzieci kształtują swoją wyobraźnię dźwiękową
Główne założenie tej metody to wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę oraz aktywne wielozmysłowe uczenie symboli graficznych.
Realizacja tego założenia odbywa się poprzez rozwijanie funkcji, które biorą udział w uczeniu się czytania i pisania (poznawczych: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych i ruchowych) oraz ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej). Inne cele to kształtowanie lateralizacji, świadomości schematu ciała (jego części oraz lewej i prawej strony) i przestrzeni.
Metoda Dobrego Startu reprezentuje zatem polisensoryczne, aktywne podejście do pracy z dziećmi. Występują w niej trzy elementy :
- element motoryczny to ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, a także ruchowo – słuchowo – wzrokowe, czyli ruchy zharmonizowane z rytmem piosenki, wykonywane podczas reprodukowania znaków graficznych;
- element słuchowy to piosenki, wierszyki, zdania, wyrazy;
- element wzrokowy to znaki graficzne (łatwe wzory, wzory literopodobne, litery i znaki matematyczne).
KLANZA jest to Polskie Stowarzyszenie Animatorów Zabawy.
Metoda ta polega na wykorzystaniu w procesie dydaktyczno – wychowawczym różnych pląsów, zabaw muzyczno – ruchowych, tańców ludowych w celu integracji dzieci. Uczy ona współdziałania w grupie, wyzwala aktywność, pobudza dzieci do ekspresji muzyczno – ruchowej.
Poprzez ćwiczenia muzyczno – ruchowe w grupie ułatwia komunikację interpersonalną i uatrakcyjnia zajęcia edukacyjne. Zabawy prowadzone wg tej metody ułatwiają dziecku wejście w grupę, poznanie otoczenia dziecka.
Wykorzystując ruch, taniec i gest, odprężają, rozluźniają, likwidują napięcie mięśni i napięcie psychiczne, pozwalają poznać odczucia, doświadczenia, potrzeby i oczekiwania poszczególnych dzieci oraz doskonale integrują grupę, umożliwiając wszystkim wspólną, aktywną zabawę, bez podziału na bawiących się i obserwatorów.
Masz pytania? Zadzwoń lub napisz.
52 352 54 49
Zadzwoń do nas!
zlobek@cpet.edu.pl
Napisz do nas!
ul. Szklarska 7, Inowrocław
ul. Wojska Polskiego 5, Inowrocław
ul. Mogileńska 21a, Pakość